کد خبر: ۷۴۶۵
۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱

دفاع شخصی دختر محله تلگرد با شمشیر

فاطمه طوسی از نوجوانان نام‌آور ورزشی محله تلگرد است که امسال مدال طلای مسابقات استانی دفاع نوین یا همان دفاع شخصی پیشرفته با سلاح شمشیر را از آن خود کرده است.

فاطمه طوسی از نوجوانان نام‌آور ورزشی محله تلگرد است که با‌وجود محدود‌بودن امکانات ورزشی در محله تلاش می‌کند به آرزوهایش برسد. او امسال مدال طلای مسابقات استانی دفاع نوین یا همان دفاع شخصی پیشرفته با سلاح شمشیر را از آن خود کرده است و برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر، دست از تمرین نمی‌کشد.

- رشته دفاع شخصی پیشرفته با سلاح فعال یعنی چه؟ کمی توضیح می‌دهی؟
من با دو شمشیر کار‌های نمایشی را انجام می‌دهم؛ شمشیر من سامورایی کاتاناست که یک دسته چوبی و تیغه فلزی دارد. به نظرم هرکسی می‌خواهد به این رشته وارد شود، باید قدرت ریسک بالایی داشته باشد؛ چون با کوچک‌ترین خطایی ممکن است آسیب ببیند.

- به نظر رشته مردانه‌ای را برای ورزش انتخاب کرده‌ای.
ورزش جنسیت نمی‌شناسد و مردانه و زنانه ندارد و به نظرم فقط باید به آن علاقه‌مند بود.

- چطور با این رشته آشنا شدی؟
مادرم ورزشکار است و زمانی کاپیتان تیم هندبال بوده است. با تشویق‌های او به باشگاه می‌رفتم و ورزش‌هایی مثل ژیمناستیک را انجام می‌دادم تا اینکه سال‌۱۴۰۰ با کمک یکی از استادان با این رشته آشنا شدم. ایشان وقتی علاقه من را به رشته شمشیر‌بازی دید، راهنمایی‌ام کرد تا در مسابقات استانی شرکت کنم.

- نتیجه چه بود؟
در این مسابقات، مدال نقره را به دست آوردم، اما، چون کمربندم قرمز بود، مدال را به من ندادند. البته اینکه توانسته بودم مقام دوم را به دست بیاورم، انگیزه‌ای شد تا بیشتر تلاش کنم. روزی چهار‌ساعت در باشگاه تمرین می‌کردم و علاوه‌بر این‌ها فیلم هم می‌دیدم و تمرینات مربوط‌به شمشیر را انجام می‌دادم.

- خیلی خوب است که از شکست ناامید نشدی.
اتفاقا وقتی مدال نقره‌ام را ندادند و سال بعد هم رتبه‌ای نیاوردم، تصمیم گرفتم از صحنه ورزش کناره بگیرم و خیلی مطمئن گفتم که دیگر به باشگاه نمی‌روم. اما مدتی که گذشت، به این فکر کردم کجای کارم ایراد داشته است که نتوانسته‌ام امتیاز بیاورم و بعد از آن سعی کردم آن را با تمرینات و سخت‌کوشی بیشتر جبران کنم؛ این درحالی بود که باید درس هم می‌خواندم.

- و این اتفاق بالاخره افتاد؟
بله، امسال مسابقات در سالن خاتم‌الانبیا (ص) مشهد برگزار شد. استرس زیادی داشتم. استادم دلداری‌ام می‌داد و از من می‌خواست نگران نباشم. وقتی اسمم را خواندند که طلا را برد‌ه‌ام، آن‌قدر خوشحال شدم که انگار روی زمین نبودم.

- در حال حاضر چه می‌کنی؟
با راهنمایی استاد قرار است در مرحله مقدماتی مسابقات مستر شرکت کنم؛ این مسابقات در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و هزینه آن را فدراسیون قبول کرده است.

- ورزش کنار درس‌خواندن سخت نیست؟
خیلی سخت است، به‌ویژه الان که سال دوازدهم رشته تجربی هستم و دارم برای کنکور آماده می‌شوم.

- امکانات ورزشی محله زندگی‌ات در چه حدی است؟
گرچه برخی مساجد و سالن‌ها را تجهیز کرده‌اند، باز‌هم امکانات مورد‌نیاز ما را ندارند و متأسفانه در محله ما حتی یک باشگاه مجهز مربوط‌به رشته ما نیست.

ارسال نظر